Hlavně to nikomu neříkej - Miroslava Varáčková

07.07.2017

Nebojte se promluvit!

Pochop už konečně, že v dnešním světě to tak nechodí, že jestli chceš přežít, a tím myslím přežít důstojně a plnohodnotně, musíš bojovat a nenechat se ovládat strachem.

Podle Darwinovy teorie přežijí jen ti nejsilnější a i v dnešní době musíme neustále bojovat o naše přežití. Lidé jsou dravci, kteří se sobecky ženou za svými cíli a je jim jedno, komu uškodí, aby oni byli těmi, co stojí na vrcholu. Bohužel se takové chování začíná projevovat na školách. Děti dokáží být pěkně zlé a způsobují hodně bolesti. Dítě nejvíce ovlivňuje kolektiv, ve kterém se nachází a běda tomu, kdo do toho kolektivu nějakým způsobem nezapadá. Outsideři to prostě nemají lehké. Peklo nastává tehdy, kdy se malé posměšky změní v krutá slova a kdy ústní šikana je kolikrát mnohem horší než ta fyzická.

O svém by mohla vyprávět Eva Blahová, každý den strávený na škole je pro ni doslova horror. Spolužáci jí znepříjemňují život a dělají různé naschvály. Některé posměšky překračují hranice únosnosti. Jednoho dne přinese Evě jedna její spolužačka Paula tkaničky, aby se na nich oběsila... Šikana se začne šířit i po internetu a velice nebezpečně graduje. Přitom Eva nikdy nikomu nic neudělala, ani mouše by neublížila. Aby toho nebylo málo, nese si sebou prožité trauma z dětství, na které jí nedá zapomenout ošklivá jizva táhnoucí se po celé její tváři. Dokáže se Eva se vším poprat, nebo se jí šikana stane osudnou?

Eva žije sama se svým bratrem Ivanem, ten za nepřítomnosti rodičů převzal roli hlavy rodiny. S Evou to myslí dobře a udělal by úplně vše pro její ochranu, někdy až trochu přehnaně, vždy by se za svoji mladší sestru postavil a bil se pro ni! Přesto že mají jeden druhého, tak jim chybí rodičovská láska a především matčina přítomnost. Jejich otec již nežije a matka před starostmi utíká do Anglie, kde si dokonce našla i partnera. Dětem jednou za čas přiveze dárky a posílá jim pravidelně peníze. Materiální věci však nemůžou nahradit lásku, kterou Eva s Ivanem potřebují.

Někdy přemýšlím nad všemi vztahy, které mě provázejí životem. Každý je jistým způsobem nezdravý, Ivo si mě přivlastňuje, máma mě považuje za kratochvíli, otec... asi mě nenáviděl nebo co, když mi dokázal provést všechny ty věci, spolužákům připadám bezcenná, tak někde určitě dělám chybu, když si neumím najít ani jediného člověka, který by o mě stál normálním způsobem.

Evinou vášní je tanec. Při tanci se cítí svobodná, nemusí se ničeho a nikoho bát. Je volná. Když však její taneční partner Lukáš odjíždí studovat do Francie, připadá si Eva opuštěná. Prázdné místo by snad mohl zaplnit Timo, který začíná o Evu projevovat zájem a po večerech spolu tančí.

Při představě, že budu muset, i když jen na nějaký čas, s tancováním skončit, se mi chce křičet zoufalstvím. Tanec je poslední, co mi dělá radost, dokáže mě vytrhnout z kruté reality a naplňuje mě.

Musím se přiznat, že romány Miroslavy Varáčkové mě vždy dostanou. Poprvé jsem se s autorkou seznámila přes knihu Grafitové dievča, tu jsem četla v originálním znění. Podruhé se s ní setkávám nyní u knihy Hlavně to nikomu neříkej, ta je jejím druhým titulem u nás vyšlým (první byla Adaptace), který vydává nakladatelství Slovart. Autorčiny postavy se vám doslova zaryjí pod kůži a budete na ně ještě dlouho po dočtení vzpomínat. Příběh Evy je zpovědí a věřte, že vám nejednou budou téct slzy.

Mimo závažných témat, jakými je šikana a rodinná dramata, nám kniha dopřeje i jemné pohlazení v podobě lásky. Tato dějová linka byla milá a do příběhu hezky zapadla. Na vše nahlížíme pouze z Eviny perspektivy, což mi v tomto případě zase tolik nevadilo. Co mi však bilo trochu do očí, byla Timova dokonalost. Takového kluka by si jistě přála mít každá holka, ale jaksi mi tam chyběly i nějaké jeho nedokonalosti.

Velice oceňuji chytlavý autorčin styl psaní. Kniha navíc obsahuje i pasáže jako jsou SMS, facebookvé konverzace atd., které jsou graficky pěkně odlišeny. Téma tohoto příběhu Miroslava zvládla pojmout s citem ale zároveň i s důrazem na jeho závažnost. Myslím si, že šikana popisovaná v knize byla mírnější, než jaká bývá ve skutečnosti, ale poslední část knihy mě opravdu dostala. To, jakým směrem příběh vygradoval... Zůstala jsem s otevřenou pusou a honem přetáčela stránky. Nebudu zde prozrazovat více, místo toho vám knihu doporučím, protože rozhodně stojí za přečtení!

Název: Hlavně to nikomu neříkej
Originální název: Len to nikomu nepovedz
Autor: Miroslava Varáčková
Překlad: Jan Hanzlík
Nakladatelství: #Booklab
Místo vydání: Praha
Rok vydání: 2017
Vydání: 1.
Počet stran: 240
ISBN/EAN: 978-80-7529-3220

Za knihu mnohokrát děkujeme nakladatelství Slovart.




Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky